ادوارد برنیز یکی از بناینگذاران رشته روابط عمومی معتقد است که روابط عمومی عبارت است از دادن اطلاعات به مردم و تلاش های ترغیبی به منظور تغییر گرایش ها و رفتار مردم و کشش برای همبسته ساختن نگرش ها و اقدامات یک موسسه با مخاطبان خود و متقابلا نگرش ها و اقدامات مخاطبان با موسسه.

از طرفی دیگر رکس هارلو از پیشگامان روابط عمومی در جهان در خصوص روابط عمومی چنین اعتقادی را دارد :  روابط عمومی عبارت از دانشی است که توسط آن سازمان ها آگاهانه می کوشند به مسئولیت اجتماعی خویش عمل کنند تا بتوانند تفاهم و حمایت کسانی را که برای موسسه اهمیت دارند به دست آورند.

اما گرونیک از روابط عمومی تعریف ساده تری را بیان می کند : از نظر وی روابط عمومی، مدیریت ارتباط میان یک سازمان و ارگان هایی است که با آن سر و کار دارند.

در هر حال مهمترین وظیفه روابط عمومی، شناخت افکار عمومی و نفوذ در آن برای جلب رضایت افکار عمومی از سازمان است که هم در درون سازمان و هم در بیرون از آن دنبال می شود.

وظایف کلی روابط عمومی :

  • – سیاستگذاری،برنامه ریزی و کاربرد شیوه ها و برنامه های مناسب برای انعکاس اهداف، سیاست هاٰ، فعالیت ها، برنامه ها، کارکردها و مواضع سازمان به مخاطبان، رسانه ها و جامعه.
  • – گردآوری، جمع بندی و تحلیل نظرها و دیدگاه های مردم، نخبگان و رسانه ها در زمینه فعالیت های سازمان و ارائه آن به مدیریت.
  • – تلاش برای تقویت هر چه بیشتر روحیه تفاهم بین کارکنان و مدیران و حمیت سازمانی و زمینه سازی برای برقراری ارتباطات بین آنان.
  • – اعلان مواضع سازمان.
  • – برنامه ریزی و اطلاع رسانی به مردم درباره عملکرد سازمان به انگیزه تنویز افکار عمومی.
  • – تهیه و تنظیم اطالعات پایه ای از سازمان برای ارائه به مراجعان و میهمانان سازمان به زبان های مختلف.
خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  چهره های یک مدیر !

روابط عمومی ها در کنار سایر وظایف خود یک وظیفه مهم دیگر را عهده دار هستند که عبارتست از وظیفه انتشاراتی که میبایست در این خصوص اقدامات زیر صورت پذیرد :

  • – گردآوری و نشر اطالعات و اخبار و گزارش های مربوط به سیاست ها،فعالیت ها، طرح ها و برنامه ها با شیوه ها و قالب های موثر و مناسب.
  • – تدوین کتب جزوه ها و تهیه مواد انتشارتی به منظور معرفی سازمان
  • – طراحی، تنظیم و تدوین نظامنامه اشتراک، تامین و توزیع نشریات و مطبوعات برون سازمانی و نظارت بر حسن اجرای آن.
  • – تدوین و انتشار خلاصه عملکرد سالانه سازمان برای ارائه به افکار عمومی
  • – انتشار نشریه داخلی و برون سازمانی

روابط عمومی ها علاوه بر موضوعات فوق میبایست در حوزه های زیر نیز دارای فعالیت بوده و اقداماتی را به انجام برسانند :

  • – تهیه گزارش هایی تحلیلی ادواری ( هفتگی،ماهانه،فصلی و سالانه ) از افکار عمومی داخل و خارج از سازمان باری ارائه به مدیریت.
  • – نقد و بررسی و تحلیل بازتاب فعالیت های سازمان در نظر اقشار مردم از جمله نخبگان،رسانه ها و دستگاه ها از یکسو و مدیران و کارکنان از سوی دیگر، و ارائه گزارش آن به مدیریت.
  • – سنجش افکار عمومی درون سازمانی به منظور بازیابی مسائل و ارائه ارهکارهای مناسب به مدیریت.

در اغلب موارد زیرساخت های روابط عمومی شامل موارد زیر می باشد :

  • – مدیریت روابط عمومی
  • – بخش برنامه ریزی و اعتبار بخشی روابط عمومی
  • – بخش هماهنگی مراکز تابعه
  • – بخش ارتباطات فرهنگی
  • – بخش ارتباط با رسانه ها
  • – بخش ارتباط با نهادها و سازمان ها
  • – بخش مطالعات افکار عمومی
خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  ویژگی‌های جامعه اطلاعاتی

تشکیلات روابط عمومی ها نیز معمولا به واحدهای زیر خلاصه می شود :

  • – اداره پژوهش و برنامه ریزی
  • – اداره ارتباطات و رسانه ها
  • – اداره تبلیغات
  • – اداره انتشارات
  • – اداره کارپردازی و پی گیری ها

https://monajemi.ir/?p=17353

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.