نمونه سوالات استخدامی
خانه >> مدیریت >> مدیریت منابع انسانی >> سازمان شاد کجاست؟

سازمان شاد کجاست؟

بازدیدها: ۵۵

صرف نظر از نوع یا مدل فرهنگی، مهم این است که سازمان شاد و مثبت باشد و این را بدانیم که ایجاد یک فرهنگ شاد در محل کار نسبتا ساده و بسیار کم هزینه (یا بی‌هزینه) است . در زیر به رو‌ش هایی که می‌تواند محیط کاری مثبت و شادی را ایجاد کند، اشاره می کنیم :

۱- خوش بگذرانید

دنبال فرصت بگردید که جشن بگیرید و فرصت‌های زیادی را برای گردهم جمع شدن پرسنل فراهم کنید. این مساله باعث می‌شود ارتباطات چهره به چهره در سازمان بیش‌تر شود و ارتباطات صمیمانه بین افراد برقرار شود. هم‌چنین این روش باعث می‌شود تا خاطرات خوش و خوبی را برای همه‌ افراد به جای بگذارید. این موضوع موجب می شود افراد به سازمان نه فقط به عنوان محلی برای کار کردن بلکه محلی برای خلق یک تجربه‌ خوب و شاد نگاه کنند و بدیهی است که نرخ ماندگاری افراد در چنین سازمانی بسیار بالا خواهد بود.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌۲- ارتباط موثر و مثبت، موفقیت سازمان را تضمین می‌کند

رهبران بزرگ سازمانی ، مستقیم و واضح پیام می دهند و به طور مرتب اطمینان حاصل می‌کنند که پیام درست مخابره شده است یا نه. رهبران موفق استاد این هستند که افراد را در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت دهند؛ چرا که با این روش حس مالکیت کار را در آنها می پرورانند. می‌خواهید دفتر کار آن‌ها را دکوراسیون کنید؟ از آنها بخواهید که همه به صورت تیمی در توجیه دکوراتور شرکت کنند. سپس خواهید دید که هرگز، هیچ کس، پس از اتمام کار، نق نخواهد زد.

۳- فرصت گفتگو فراهم کنید

بر اساس تحقیق «ایمی ادمنودسن» از دانشگاه هاروارد، در سازمانی که به‌جای ترس، پرسنل احساس امنیت داشته باشند؛ یعنی جایی که رهبران، به همه فرصت می‌دهند، متواضع  هستند و پرسنل را به حرف زدن و کمک خواستن تشویق می‌کنند، پرسنل عملکرد و یادگیری بهتری خواهند داشت. پس به‌جای ایجاد فرهنگ ترس از عواقب، در محیط کار احساس امنیت ایجاد کنید که این حس روحیه‌ آزمون و خطا که لازمه‌ نوآوری است را شدیدا تقویت می‌کند.

۴- افرادی که با شما کار می‌کنند را خوب بشناسید

نخست، به اطلاعات شخصی در مورد زندگی کارکنان خود توجه کنید. وقایع مهم زندگی آن‌ها را بدانید و جویای احوال خانواده‌شان باشید. همه دوست دارند که حس کنند که توجه به آنها فقط معطوف به محیط کار نیست. جشن گرفتن شروع خوبی برای معطوف کردن توجه به پرسنل است.به فردیت هر شخص اهمیت بدهید و بدانید هر کس زمان آزاد خود را چگونه سپری می‌کند و آن را در مکالمات با آنها بکار ببرید. خوب است در فضاهای غیر رسمی محل کار، مثل ناهارخوری یا در مسیر شرکت با آنها گپ دوستانه داشته باشید. این کار باعث می‌شود نقاط قوت و قابل بهبود آنها را بهتر بشناسید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌۵- بازخورد سازنده

در صورت بروز مشکل، به آنها صریح و شفاف بگویید که کجای کار را اشتباه کرده‌اند. البته این کار را بدون بی‌احترامی و بدون ابراز خشونت انجام بدهید. سازنده انتقاد کنید و در کنار انتقاد، اموری را که به خوبی انجام می‌دهند را به آنها یادآوری کنید. پس از پایان بحث، به سرعت فضا را به سمت فضای نرمال سوق دهید که فرد بداند که به روابط شما آسیب وارد نشده است و او همچنان برای شما فردی قابل اعتماد است. همه‌ افراد پس از انتقاد به کمی تشویق نیاز دارند؛ چرا که اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند. چند جوک و کمی شوخی می‌تواند به سرعت جو را تغییر بدهد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌۶- نشان دهید که به اندازه‌ی کافی برای بر عهده گرفتن مسوولیت به آن‌ها اعتماد دارید

برای یادگیری و پذیرش چالش‌های جدید فرصت فراهم کنید تا اعتماد به نفس آن‌ها را ارتقا دهید. این کار را می‌توانید با سپردن برخی کارهایی که می‌دانید توانایی انجام آنها را دارند، در زمان عدم حضور خود آغاز کنید. همه از انجام کارهای تکراری خسته می‌شوند و اگر این وضع تداوم پیدا کند، به‌زودی کار خود را ترک خواهند کرد. به چالش کشیدن افراد و اذعان به توانایی آنها می‌تواند برای پرسنل انگیزه‌ی خوبی برای ادامه‌ همکاری فراهم کند.پیروی از سیاست درهای باز هم در ایجاد انگیزه‌ کارکنان بسیار موثر است؛ چرا که به آنها پیام می دهد که آنها هم برای شما افراد قابل اعتمادی هستند.

۷- چشم انداز شرکت را برای همه روشن و واضح ترسیم کنید

اگر اشخاص بدانند که همه‌ اعضای تیم برای یک هدف مشترک کار می‌کنند، در افراد احساس بهتری به‌وجود خواهد آمد. تعهد و دغدغه‌های خودتان نسبت به ارزش‌های سازمان را برای آنها بازگو کنید؛ انجام این کار کمک خواهد کرد که کارکنان احساس کنند که نه فقط برای حقوق آخر ماه، بلکه برای یک هدف مشترک کار می‌کنند.اتفاقات مهمی که می‌تواند کل سازمان را تحت تاثیر قرار بدهد، به اطلاع آنها برسانید. اگر موفقیتی در سازمان حاصل شد، اعتبار این موفقیت را برای کل تیم قایل شوید.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

۸- ساعات کاری منعطف

همه‌ ما بعضا” کارهای اضطراری برایمان پیش می‌آید؛ در صورتی که ماهیت کار نتیجه محور است و پرسنل نباید پاسخگوی ارباب رجوع باشند، برای مرخصی دادن منعطف باشید. پس از چند روز سخت و طولانی هیچ چیز مثل یک ساعت زودتر تعطیل شدن نمی‌تواند پرسنل را خوشحال کند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌۹- شکلات حال همه را بهتر می‌کند

دانشگاه وارویک تحقیقی را انجام داد مبنی بر اینکه قبل از یک ‌آزمون، به نیمی از شرکت‌کنندگان آب نبات و نیمی دیگر شکلات داده شد. تیمی که شکلات گرفته بودند ۱۰ تا ۱۲ درصد از تیم دیگر، آزمون خود را بهتر انجام دادند. چه کار می‌شود کرد؟ نمی‌شود که کوه شکلات در محل کار وجود داشته باشد! ولی می‌توان در گوشه و کنار دفاتر، کمی خوراکی شکلاتی داشت که خصوصا بعد از ظهرها می‌تواند برای ارتقای سطح انرژی افراد تاثیرگذار باشد.

۱۰- فعالیت بدنی ایجاد کنید

هر چه افراد سلامت‌تر باشند، خوشحال‌تر خواهند بود. به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که در ابتدا و اواسط روز چند نرمش و حرکات ورزشی انجام شود. علاوه بر این، آندروفین آزاد شده ناشی از تحرک فیزیکی بر خلق افراد تاثیر بسزایی خواهد داشت.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌۱۱- مهربان باشید

هنگامی که یک رهبر در سازمان بر اساس اصول و ارزش‌ها و همچنین مهربانی عمل می‌کند، این موارد در کل سازمان تعمیم پیدا خواهد کرد. به گفته‌ی پروفسور «آدام گرانت»، هرگاه رهبران مهربان و سخت باشند، می‌توان بهره‌وری را در آن سازمان  پیش بینی کرد. در چنین شرایطی محیط کاری، مثبت خواهد بود و تعهد، ماندگاری و عملکرد مثبت را به‌ همراه خواهد داشت.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

در خاتمه می‌توان گفت محیط کاری مثبت به دلیل افزایش احساسات مثبت و ارتقای سطح زندگی، سازمان را موفق‌تر خواهد کرد. چنین محیط کاری ارتباطات بین افراد را بهبود می‌بخشد و موجب بهبود سطح توانایی و خلاقیت خواهد شد و در مقابل تجربیات منفی مثل استرس مانند سپر عمل خواهد کرد؛ چراکه کارکنان را کمک می‌کند تا پس از اتمام کارهای سخت و طاقت فرسا و همچنین چالش‌های فرسایشی هرچه سریعتر به وضع عادی و نرمال برگردند. این موضوع سلامتی فیزیکی و روانی آن‌ها را تضمین می‌کند.

محیط کاری شاد، برای افراد جذابیت داشته و حس وفاداری را تقویت می‌کند؛ چراکه سازمان شاد بهترین استعدادها و تواناهایی آن‌ها را کشف کرده و پرورش داده است. سازمان‌هایی که به دنبال اشاعه‌ فرهنگ مثبت و اخلاقیات هستند، به‌ طور قطع به سطوح بالاتری از بهره‌وری دست خواهند یافت و این بهره‌وری هم در امور مالی سازمان و هم در رضایت مراجعه کنندگان و یا مشتریان ملموس و قابل مشاهده خواهد بود.

print

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

زناشویی