امروزه مشتریان پول خود را برای خرید محصولات خرج نمیکنند، بلکه آنها بابت برندها ( شناسه ها) پول میپردازند. در این میان برندآفرینی میبایست بر بستر ارتباطات برند شکل بگیرد، چرا که کیفیت یک برند نه در محصول؛ بلکه در ذهن مخاطبان آن برند است و بایستی بپذیریم که برای ماندن در بازارهای خارجی و حتی داخلی ، به برندینگ توجه ویژه داشته باشیم .
در این میان تولید بدون کارخانه از مصادیق توسعه شبکه ها و اساس برندینگ می باشد تا جایی که در قانون برنامه پنجم توسعه ایران نیز در بند الف ماده ۸۰ بدان اشاره و تاکید شده است .
تولید بدون کارخانه استعارهای است از یک استراتژی کسبوکار بر پایه برونسپاری فرآیندهای تولید با تاکید بر جایگاهیابی و بهره گیری از شبکه تامین و توزیع به منظور دستیابی به مزیتهای رقابتی تولید.
یا به عبارت دیگر واگذاری فعالیتهای مدیریتی و عملیاتی سازمان به بنگاهها و شرکتهای دیگر در راستای کاهش هزینهها از یک طرف و افزایش بهرهوری و تمرکز روی فعالیتهای رهبری در سازمان از سوی دیگر و با هدف کسب توانهای رقابتی و کاهش ریسک تولید تحت یک نام تجاری مشخص.
تولید بدون کارخانه رویکرد جدیدی است که در راستای رقابتپذیر شدن سازمانهای تولیدی بوجود آمده است. و حاصل تکوین دانش تولید و تعامل آن با شرایط امروز در فضای رقابتی است.
هدف از تولید بدون کارخانه استفاده بهینه از منابع تحقیقاتی و تولیدی با حداقل هزینه سرمایهگذاری و ایجاد امکانات و پرسنل میباشد که نهایتاً با ایجاد یک خط مونتاژ بتوان محصول مورد نیاز را تولید نمود. در این صورت میتوان با عقد قراردادهای تحقیقاتی و تولیدی نسبت به تهیه مواد و ساخت قطعات در خارج از تشکیلات اقدام نمود .
به یاد داشه باشیم که افرادی که دارای خلاقیت هستند نباید وقت خود را برای ایجاد کارخانه صرف کند بلکه بایستی از توان اجرایی کارخانه ها برای عملیاتی کردن ظرفیت های خلاق خود بهره ببرند و در این میان برای بهره برداری از مجموعه شبکه تولید باید همواره از استراتژی توسعه و برون سپاری استفاده نمایند .
- مزایای استفاده از برندینگ و تولید بدون کارخانه عبارتند از :
- واکنش سریع نسبت به تغییرات بازار
- کاهش زمان توسعه تولید
- کاهش موجودی به ویژه در انبارها و جلوگیری از انباشت کالا
- کاهش ضایعات و قطعات
- سهولت در مدیریت واحدهای بزرگ
- تاکید بر طراحی و توسعه محصول
شرکت های بزرگ برای ماندن در بازار بسیار فشرده و پرتحرک رقابت ، بایستی به دنبال تیم های خلاقیت و کارافرین باشند و بر همین اساس با تکیه بر نام و نشان محصول ، نام و نشان شرکت و از همه مهمتر نام و نشان منابع انسانی خود به دنبال تحقق برند ( شناسه) باشند .
( برگرفته از مطالب ارایه شده در همایش تخصصی برندینگ و تولید بدون کارخانه توسط استاد ارجمندم جناب آقای دکتر حسین وظیفه دوست)
( ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ ، مشهد مقدس)