در حالت کلی استراتژی محتوا مانند یک چراغ شما را به در مسیر درست هدایت میکند. در این مسیر شما به استراتژی نیاز دارید که به خوبی مخاطبان شما را به اهداف شرکت و مجموعه شما آشنا کند. این استراتژی باید به اندازی کافی انعطافپذیر باشد و بتواند به راحتی خود را با شرایط شرکت شما تطبیق داده و در مواقع لزوم هم تغییر کند.
برای اینکه یک استراتژی محتوایی درست داشته باشید باید موارد زیر را به دقت انجام داده و در مسیر تولید محتوای خود از این موارد استفاده کنید:
- تعریف مخاطب
اولین قدم در استراتژی محتوا این است که باید مخاطبان خود را به درستی تعریف کنید. به عنوان مثال شما باید درک درستی از مخاطبان سایت، جنسیت، سن و موقعیت مکانی آنها داشته باشید. این اطلاعات را میتوانید به راحتی از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس سایت به دست بیاورید.
- بررسی محتوا
بررسی محتوا یکی دیگر از مهمترین اقدامات در استراتژی محتوا است. در این بخش شما باید نگاهی عمیق به محتوای خود داشته باشید و به آن به دید یک پژوهش علمی نگاه کنید. تحقیق در مورد محتوا بخش اول در خصوص بررسی محتوا بوده و به عنوان یکی از مهمترین بخشهای استراتژی محتوا شناخته میشود.
اصول مهم در بررسی محتوا
- بررسی محتواهای فعلی
قبل از اینکه بخواهید در خصوص تولید محتوا تحقیق کنید لیستی از مطالبی که در حال حاضر در سایت و یا در اختیار دارید را آماده کنید.
- سازماندهی کلمات کلیدی در تولید محتوا
شما باید کلمات کلیدی و برچسبها را در لیستی که آماده کردهاید سازماندهی و مدیریت کنید و در نتیجه شما باید موارد زیر را بررسی کرده و آنها را نظم دهید:
- طول محتوا باید متناسب و منظم باشد.
- موضوع محتوای باید پیوستگی داشته باشند.
- لحن محتوا باید یک شکل باشد.
- محتواهای تولید شده باید با هم ارتباط موضوعی داشته باشند.
- اضافه کردن معیارهای موفقیت محتوا
در این مرحله باید به محتواهای قبلی معیارهای موفقیت یک محتوا را اضافه کنید. در نتیجه محتواها را در شبکههای اجتماعی منتشر کنید.
- تجزیه و تحلیل دادهها برای پیدا کردن یک الگوی مناسب
شما باشد دادههایی را که به دست میآورید همواره پردازش نمایید تا بتوانید بر اساس آنها الگوی رفتاری کاربران را پیدا کنید. در نتیجه با این کار میتواند خلا تولید محتوا در سایت خود را به خوبی پوشش داده و محتوای پیشرفتهتری نسبت به سایر سایتها تولید کنید.