امروزه استفاده از یادگیری مجازی و نرم افزار آموزش آنلاین بسیار پرکاربرد شده است و به همین دلیل آموزش آنلاین و داشتن یک سایت آموزش از راه دور، امروزه به یکی از نیازمندی های جدی موسسات آموزشی تبدیل شده است.

لذا به دلیل بالا رفتن نیاز به برگزاری کلاس های مجازی آنلاین، برگزاری کنفرانس‌های تحت وب، وبینار و آموزش مهارت‌ها از راه دور، لزوم استفاده از یک سیستم برای مدیریت و برقراری این سرویس‌ها احساس می‌شود. بوسیله سیستم وب کنفرانس Adobe Connect، معنای حقیقی ارتباط مجازی و کلاس آنلاین محاوره ای شکل می‌گیرد.
از طرفی در وب کنفرانس دیگر نیازی به تجهیزات سخت افزار گران قیمت، IP اختصاصی برای کاربر، پهنای باند بالا و محدودیت شرکت کنندگان وجود ندارد. این مزیت ها باعث شده است که وب کنفرانس بصورت جدی در بازار کنفرانس تصویری مطرح و تجهیزات جانبی و برنامه های قدرتمندی از آن معرفی گردد.
دقت کنید که روش های مختلفی برای ایجاد شبکه وب کنفرانس وجود دارد. نرم افزار های زیادی هم تا بحال به بازار معرفی شده اند. اما تعدادی کمی از این نرم افزار ها قادر به ارائه برقراری ارتباط با کیفیتی قابل قبول می باشند. برای برقراری ارتباط، نرم افزار داده ها را بصورت رموز فشرده از طریق اینترنت برای مقصد ارسال می کند. این داده ها بگونه ای بهینه تنظیم می گردند که سرعت ارتباط بر اساس سرعت اینترنت کاربر تنظیم می شود. بنابراین نیاز به سرعت کمتری نسبت به کنفرانس های سخت افزاری اند.

وب کنفرانس Adobe Connect از  سیستم هایی است که  قابل بهره برداری توسط موسسات علمی و آموزشی داخلی است. با توجه به سرعت پایین اینترنت خانگی در کشور از نگرانی های بزرگ برگزاری کنفرانس های تصویری است. اما نرم افزار Adobe Connect این مشکل را برطرف کرده است.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  خطر حمله قلبی پنهان و هوش مصنوعی

قابلیت های سیستم Adobe Connect شامل موارد زیر است:

  • قابلیت راه اندازی و پیاده سازی وبینار webinar
  • قابلیت مدیریت کاربران و شرکت کنندگان در وب کنفرانس
  • قابلیت آپلود کردن تصاویر و نمایش آنها
  • قابلیت آپلود کردن و نمایش PowerPoint
  • دارای تخته وایت برد جهت نوشتن بر روی آن و نمایش به بقیه
  • قابلیت چت کردن با همگی و یا فردی از شرکت کنندگان در وب کنفرانس
  • قابلیت کنفرانس صوتی جهت آموزش مجازی
  • قابلیت کنفرانس تصویری جهت آموزش مجازی
  • قابلیت به اشتراک گذاشتن صفحه کامپیوتر شخصی برای بقیه
  • قابلیت ضبط کنفرانس ها و به اشتراک گذاشتن فایل مربوطه
  • قابلیت چیدمان صفحه بصورت های دلخواه
  • قابلیت گذاشتن لینک در صفحه
  • قابلیت برگزاری نظر سنجی جهت دریافت نظرات شرکت کننده ها

سیستم های مورد استفاده در برگزاری کلاس مجازی

الف) ویدیو کنفرانس
ب) وب کنفرانس

سیستم وب کنفرانس Adobe Connect به صورتی است که استفاده و کار با آن ساده و روان می باشد. با وارد کردن آدرس اینترنتی آن و داشتن اجازه ورود به برنامه، شما قادر به شرکت در کلاس می باشید. در کلاس افراد گوناگونی با محدودیت های مشخص تعیین شده اند. ناظران نرم افزار نیز قادر به شرکت در کلاس و بررسی مشکلات مربوطه می باشند. اجازه صحبت و نوشتن در کلاس بوسیله استاد کلاس داده شده و دانشجویان با توجه به این امر، در کلاس قادر به شرکت در بخش های مختلف آن می باشند. نظم کلاس کاملا حفظ شده و در هر زمان قادر به مدیریت بخش های مختلف با توجه به نوع نیاز کلاس می باشید. مثلا در لحظه ای می خواهید تخته white-board نمایش داده شود و در لحظه ای دیگر می خواهید تصویری جهت تدریس نمایش داده شود. همه این موارد، با استفاده از ابزارهای برنامه قابل مدیریت می باشند. با ابزار مختلف برنامه قادر به بزرگ و کوچک کردن بخش های مختلف برنامه می باشید. بصورت خلاصه برنامه کامل و تمامی نیاز های آموزش را برطرف می کند. در کنار این کامل بودن برنامه، کار با آن ساده و روان و قابل درک است.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  نظام های اطلاعات سازمان

باید توجه نماییم که میزبان نرم افزار نقش تعیین کننده ای در کارکرد نرم افزار بازی می کند. از فاکتورهای تعیین کننده سرعت نرم افزار، میزبان آن می باشد. در صورت ضعف امنیتی میزبان، هر لحظه ممکن است اطلاعات سیستم در دسترس افراد غیر مجاز بوده که این خود عواقب بدی را بدنبال دارد. فاکتورهای انتخاب یک میزبان خوب در زیر آورده شده است؛
الف) تعهد
ب) امنیت
ج) کیفیت
د) سرعت

امکانات و قابلیت ها نرم افزار وب کنفرانس web conference

•    عدم نیاز به تجهیزات سخت افزاری گران قیمت که معمولا برای ویدئو کنفرانس لازم است
•    ارسال اتوماتیک دعوت نامه به اساتید و دانشجویان
•    تنظیم آدرس هر کلاس برای امنیت بیشتر
•    ایجاد دسترسی به فراگیران مهمان برای ورود به کلاس با اجازه استاد
•    ارسال پیام خصوصی بین مدیر و کاربران
•    دسترسی بوسیله کامپیوتر ، تبلت و تلفن های همراه
•    عدم محدودیت در تعداد کلاس ها و کاربران
•    ارتباط بین اعضا به صورت تصویری، صوتی و یا نوشتاری(چت)
•    آپلود و نمایش فایل های پاورپوینت، فلش، تصاویر و …
•    قابلیت به اشتراک گذاری فایل ها و صفحه دسکتاپ مدرس
•    امکان استفاده از چندین وایت برد (white board) با موضوعات مختلف برای یک جلسه
•    قابلیت مدیریت کاربران و شرکت کنندگان در وب کنفرانس
•    برگزاری نظر سنجی و رای گیری جهت دریافت نظرات شرکت کننده ها
•    امکان ساخت جلسات آنلاین و کنفرانس های آنلاین از سامانه یادگیری الکترونیکی
•    امکان تعریف فراگیران و مدیران کلاس آنلاین در سامانه یادگیری الکترونیکی
•    امکان ضبط جلسات و گرفتن بازخورد در سامانه یادگیری الکترونیکی
•    مشاهده لیست کاربران حاضر ( حضور و غیاب ) آزمون در سامانه یادگیری الکترونیکی

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  غولی که موش شد

https://monajemi.ir/?p=29872

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.