پـِیکان نام خودروی سواری ایرانی است که شرکت ایران خودرو ( ایران ناسیونال سابق) تولید آن را از سال ۱۳۴۶ خورشیدی آغاز کرد و از سال ۱۳۴۶ با دو مدل دولوکس و کارلوکس به بازار عرضه شد و در این سال وانت پیکان و تاکسی پیکان هم به آن اضافه شد و پیکان اتوماتیک نیز در سال ۱۳۴۹ به تولیدات افزوده شد.

در سال ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ شش مدل پیکان تولید می‌شد که عبارت بود از دولوکس، وانت، کار، جوانان، تاکسی و اتوماتیک،تولید این خودرو در سال ۱۳۸۳ به اتمام رسید.

در سال ۱۳۵۹ تولید پیکان با ظاهری جدید (معروف به چراغ بنزی) طراحی معروف کرایسلر بود در ایران آغاز شد. روند مونتاژ خودرو در ایران خودرو به همین ترتیب تا سال ۱۳۶۴ ادامه یافت و تا این سال کماکان قطعات اصلی از خارج وارد و شرکت ایران خودرو آن‌ها را مونتاژ می‌کرد، و در کنار آن قسمت‌هایی چون بدنه، رادیاتور، شیشه و کمک فنر عقب و جلو در ایران ساخته می‌شدند. در سال ۱۳۶۴ خط تولید پیکان در کرایسلر انگلستان متوقف شد و در شرکت پژو فرانسه ادغام شد و در نتیجه ایران خودرو با کاهش دستگاه انتقال قدرت اصلی مواجه شد و تولید پیکان از سقف بیش از ۷۰ هزار دستگاه در سال ۱۳۶۳ به سه هزار دستگاه در سال ۱۳۶۸ سقوط کرد.

در روز ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۸۴ پس از گذشت ۳۸ سال و تولید دو میلیون و ۲۹۵ هزار دستگاه، تولید پیکان متوقف شد و آخرین پیکان تولیدی به موزه فرستاد شد. پس از آن خط تولید این خودرو با سمند (خودرو) و رنو ال ۹۰ (لوگان) جایگزین شد.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  آنهایی که غریبانه رفتند

این روزها که وام ۲۵ میلیون تومانی برای خرید خودرو ؛ مردم را سرشوق آورده تا خودروهای وطنی پارک شده در پارکینگ کارخانجات خودروسازی به دست مردم برسد ، یاد خودروی تاریخی ایرانیان و به قول ماشین بازهای قدیمی پیکان با مرام افتادیم و بر آن شدیم تا نوستالوژی پیکان را با تصاویر به شما تقدیم کنیم .

https://monajemi.ir/?p=16454

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.