پدیده زیرآب زنی به معنای ارائه گزارش یا عدم ارائه گزارش در خصوص یک موضوع به صورت راست یا دروغ به مدیر، رئیس یا فردی است که در زندگی برای ما اهمیت دارد. این پدیده اجتماعی زشت که بیشتر در ادارات مرسوم بوده در سایر نهادهای اجتماعی هم مشاهده شده و بر روابط افراد اثر گذار  است .

زیر آب زنی در هر ِقسم به معنی بدگویی از فردی در مقابل دیگران است که در نتیجه آن فرد مذکور موقعیت اجتماعی کاری و یا محبوبیتش را از دست می دهد

 بخش اعظمی از عادت زیرآب زنی در افراد به گذشته، روشهای تربیتی و نوع زندگی خانوادگی افراد بستگی دارد.بخش دیگری از این پدیده اجتماعی به سازمان ها و افرادی که گزارش هایی از این دست را می پذیرند هم بستگی دارد.  

  • انواع زیر آب زنی:

۱- ارائه گزارش نادرست در خصوص یک فرد:

 این بدان معنی است که عملی که از سوی فردی سر نزده است به وی نسبت داده شود و تلاش شود با استفاده از شواهد و مدارک ساختگی کاری را به فردی نسبت داده یا از او سلب کنند .

 ۲- ارائه گزارش صحیح در خصوص یک فرد:

در این شیوه یک عمل نادرست فرد برجسته شده و با بزرگ نمایی به رئیس گزارش می شود تا به این ترتیب موقعیت کاری وی تضعیف شود و یا آنکه جایگاه اجتماعی او تخریب گردد .

 ۳- ترکیب اطلاعات صحیح و نادرست در خصوص یک فرد:

زیرآب زن حرفه ای معمولا از این شیوه برای دستیابی به اهداف خود بهره می برد بدان معنا که کارها و رفتارهای کسی که قصد تخریب او را دارد به شیوه دلخواه خودش تفسیر کرده و نظرات شخصی خودش را به دیگران القا می نماید. اگر همه تلاش های شمابی ثمر بود و نتوانستید از عهده کارشکنی ها و زیرآب‌زنی های همکار خود خلاص شوید، همه چیز را با مدیر یا سرپرست بخش در میان بگذارید.  

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  شرکت دانش بنیان

https://monajemi.ir/?p=9540

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.