دکتر رامپور صدر نبوی در سال ۱۳۱۶ در شهر کاشمر بدنیا آمد.ایشان دارای مدرک دکتری رشته اقتصاد از دانشگاه هایدلبرگ آلمان در سال ۱۳۴۷ می باشد.

وی پس از بازگشت به ایران در دانشکده جامعه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به تدریس گردید و پس از طی مراتب و مدارج علمی از استادیاری به دانشیاری و استادی و در سال ۱۳۸۵ به افتخار بازنشستگی نائل آمد.

دکتر رامپور صدر نبوی از خاطرت دوران کودکی خود چنین می گوید: “مادر بزرگ پدرم نابینا شده بود و ما در سایه وجود ایشان در یک خانواده شش نفره زندگی می کردیم و پدر و مادرم احترام ایشان را به نهایت داشتند.روزی قرار بود برادرم رضا ، که بعدها استاد روان پزشکی دانشگاه فردوسی مشهد شد، دست مادر بزرگم را گرفته و ایشان را به خانه عمو جانم که دیوار به دیوار منزل ما بود ببرد.

منزل عمو جان و پدرم بزرگ بود و درختان فراوانی داشت. برادرم که بچه بازیگوش و سربه هوایی بود ایشان را در میان درختان رها کرده و خود بدنبال بچه گنجشکی که از آشیانه زود پریده بود رفته بود. پدرم در همین احوال سر رسیده و مادر بزرگم را سرگشته در میان درختان دیده بود. یادم هست دست مادر بزرگ در دست پدرم بود در حالیکه از شدن غضب و عصبانیت فریاد میزد ” این رضای پدر سوخته کجاست” وقتی برادرم را پیدا کردند او را به فلک کشده و تنبیه مفصلی شد در حالی که برادرم فریاد می کشید مادربزرگم با داد و فریاد و گریه متوقف شدن تنبیه را از پدرم خواست با این کار مادربزرگم یک سکوت عمیقی بر محیط خانواده حاکم شد.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  شاعره نامدار معاصر ایران

دکتر رامپور صدر نبوی تحصیلات ابتدایی و سیکل اول متوسطه را در کاشمر گذرانید. او برای ادامه تحصیل متوسطه به مشهد رفت و سال چهارم و پنجم متوسطه را در مشهد گذراند و دیپلم را در دبیرستان بامداد تهران اخذ کرد.ایشان پس از اخذ دیپلم به آلمان رفت و در رشته اقتصاد و جامعه شناسی به تحصیل پرداخت و پس از ده سال با مدرک دکتری اقتصاد از دانشگاه هایدلبرگ آلمان در سال ۱۳۴۷ به ایران بازگشت.

ایشان در کنار تحصیل به تدریس و تحقیق و مدیریت گروه جامعه شناسی نیز می پرداخت. پرفسور رولف واگن فور،پروفسور هانس هالر ،پروفسور هانس هلر ،پروفسور ویلکه و غیره از اساتید دکتر رامپور صدر نبوی می باشند.

دکتر جواد شیخ الاسلامی،هلموت کل ،دکتر علی شریعتی ،دکتر حاتری ،دکتر غلامحسین یوسفی ،دکتر سیروس سهامی ،دکتر برادران رفیعی ،دکتر منوچهربیات مختاری ،دکتر منوچهر آشیانی و….. از همدوره ای ها و همکاران  دکتر رامپور صدر نبوی می باشند.

دکتر رامپور صدر نبوی عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه فردوسی مشهد بود و وی همچنین عضو هیئت تحریریه مجله دانش و توسعه دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد می باشد و  سابقه بیش از سی و پنج سال تدریس در دانشگاههای ایران و آلمان را دارد .

دکتر رامپور صدر نبوی از پایه گذاران رشته جامعه شناسی و رشته مدیریت در استان خراسان بوده و در حال حاضر علاوه بر دانشگاه فردوسی در دانشگاههای مختلف از جمله دانشگاه آزاد اسلامی مشهد نیز به تدریس مشغول می باشد.

از ایشان آثار بسیار ارزشمندی از جمله تالیف کتاب ، راهنمایی پایان نامه های مقاطع مختلف و نیز مطالعات پژوهشی بسیاری برجای مانده است و کلام شیرین و وجود مهربان ایشان در کنار غنای علمی موجب می شود که در پای صحبت و کلامشان هرگز حرکت ثانیه ها را شاهد نباشید .

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  استاد برجسته علوم آمار در سرزمین خورشید

وجود این استاد ارزشمند و فروتن و گرانقدر را ارج نهاده و برایشان سلامتی و تندرستی را از درگاه خداوند مهربان خواستاریم .

https://monajemi.ir/?p=9411

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.