جنگل ابر یکى از بکرترین جنگل هاى ایران واقع در ۳۵ کیلومترى شمال شرق سمنان است . زیبایى این جنگل چیزى فراتر از یک جنگل است ، زیرا یک اقیانوس ابر اضافه تر از جنگل هاى شمال و شمال غرب دارد.

این جنگل در استان سمنان و در نزدیکى روستاى ابر واقع شده و تقریباً مرز سمنان و گلستان است؛ جایى که از ضخامت کوه هاى البرز کاسته مى شود و ابرهاى گرفتار در پشت این دیواره از لابه لاى دره ها به سمت جنوب سرازیر مى شوند. به همین خاطر تقریباً از بعدازظهر تا نیمه هاى شب با سرد شدن هوا چنان مى نماید که جنگل به روى ابرها سوار شده است و دید کاملاً محدود و شب بسیار سرد مى شود. این اتفاق منطقه ابر را دگرگون کرده و آب و هوایى متفاوت از سراسر سمنان به آن داده است.

جنگل ابر رسم کویرى خارتوران و گرماى بسطام و خرقان را زیر پا گذاشته است و با بیست دقیقه رانندگى وارد این منطقه مى شویم و پس از آن به پوشش انبوه جنگلى و سرماى استخوان سوز به پوشش استپى و سپس کویر می رسیم و  این تناقض و آغشته بودن به ابر دلیل شهرت رویایى بودن جنگل ابر بین طبیعت گردان است.

مناطق ابتدایى جنگل ابر ییلاق چوپانان گلستانى است، اما در عمق جنگل اثرى از انسان دیده نمى شود. سه و یا چهار ساعت مانده به غروب، با کاهش دما ابرها به جنگل سرازیر مى شوند و گستره دید کاملاً محدود مى شود و به همین دلیل از این زمان تا دمیدن دوباره آفتاب باید از گردش دست برداشت .

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  اردبیل یکی از مقاصد مهم گردشگری

همچنین در کوتاه ترین گردش هم باید خوراکى و آب و چراغ قوه به همراه داشت ، چون گاهى این ابرها هستند که زمان گردش را تعیین مى کنند. مثلا نزدیک صبح دوباره از شدت ابر کاسته مى شود و دره ها از ابر پر و خالى مى شوند.

صبح زود بهترین زمان براى عکاسى است زیرا وقتى که ابرها بیایند به خاطر رطوبت نمى توان از دوربین هاى دیجیتال استفاده کرد .

آری سرزمین ایران جاذبه های گردشگری منحصر به فردی دارد که اگر با هدف معرفی و ایجاد درآمد و ثروت ملی به آن توجه شود می تواند روزی جایگزین مستحکم و استواری برای ذخایر عظیم نفتی باشد .

( با تشکر از جناب آقای مهندس سعید کاظمی )

https://monajemi.ir/?p=9016

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.