خانم دکتر مریم میرزاخانی، استادیار جوان دانشگاه «پرینستون» به عنوان یکی از۱۰ مغز برتر آمریکای شمالی معرفی شد و به او لقب سد شکن دادند. وی در سال های ۷۳و ۷۴ ( سال سوم و چهارم دبیرستان) از مدرسه‌ فرزانگان تهران موفق به کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری شد و بعد از آن در سال ۱۹۹۴ در المپیاد جهانی ریاضی هنگ کنگ با ۴۱ امتیاز از ۴۲ امتیاز مدال طلای جهانی گرفت . سال بعد یعنی ۱۹۹۵ در المپیاد جهانی ریاضی کانادا با ۴۲ امتیاز از ۴۲، رتبه ی ۱ طلای جهانی را به دست آورد.

مریم میرزاخانی در دانشگاه صنعتی شریف و در رشته‌ ریاضی ادامه تحصیل داد و با دریافت بورسیه از طرف دانشگاه هاروارد به آنجا رفت و تحصیلاتش را در آنجا ادامه داد. او که تحصیلات کارشناسی‌ ارشد و دکتری را در دانشگاه هاروارد پشت سر گذاشته بود به همراه ۹ محقق برجسته دیگر چندی پیش در چهارمین نشست۱۰ برلیان، نشریه Popular Science در آمریکا مورد تقدیر قرار گرفت .

به نوشته USA TODAY ، این فهرست ۱۰ نفره شامل محققان و نخبگان جوانی است که در حوزه‌های ابتکاری مشغول به فعالیت هستند و با این حال معمولا از چشم عموم پنهان مانده‌اند. این فهرست بر اساس پیشنهاد‌های ارائه شده از سوی سازمان‌های گوناگون، روسای دانشگاه‌ها و ناشران انتشارات علمی برگزیده شده‌اند.

  • مریم میرزا خانی در سال ۱۹۹۹ میلادی موفق به پیدا کردن راه‌ حلی برای یک مشکل ریاضی شد که بسیاری را به دام انداخته بود : محاسبه حجم‌های فضایی منحنی هندسی.

مریم میرزاخانی از دانش‌آموزان نخبه المپیادی کشور بود که در سال ۱۳۷۴ در المپیاد جهانی ریاضی علاوه بر دریافت مدال طلا با کسب بالاترین امتیاز به عنوان نفر اول جهان شناخته شده‌ است . این نخبه ریاضی، تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد و از جمله بازماندگان سانحه غم‌بار سقوط اتوبوس حامل نخبگان ریاضی دانشگاه صنعتی شریف به دره در اسفندماه ۷۶ است.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  خرمشهر آزاد شد

در این حادثه اتوبوس حامل دانشجویان ریاضی شرکت‌ کننده در بیست و دومین دوره مسابقات ریاضی دانشجویی که از اهواز راهی تهران بود به دره سقوط کرد و طی آن شش تن از دانشجوی نخبه ریاضی دانشگاه صنعتی شریف شامل آرمان بهرامیان، رضا صادقی – برنده دو مدال طلای المپیاد جهانی – علیرضا سایه‌بان و علی حیدری، فرید کابلی، دکتر مجتبی مهرآبادی و مرتضی رضایی دانشجوی دانشگاه تهران که اغلب از برگزیدگان المپیادهای ملی و بین‌المللی ریاضی بودند در اوج بالندگی و شکوفایی علمی ناباورانه، جان باختند.

این بانوی برنده معتبرترین جایزه ریاضیات جهان در ۲۳ تیرماه سال ۱۳۹۶ در یکی از بیمارستان های ایالات متحده بر اثر سرطان دیده از جان فروبست.

نام و یادش گرامی باد 

https://monajemi.ir/?p=5601

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.