مرحوم دکتر محمد علی طوسی متولد ۱۳۱۰ شهرستان ملایر ، استان همدان که تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در آن شهر و دبیرستان های علمیه و دارالفنون تهران به پایان برد و دانشسرای عالی تهران در رشته زبان و ادبیات فارسی، پذیرای او شد و در پایان این دوره، با کسب رتبه اول با استفاده از بورسیه دولتی در سال ۱۳۳۵ جهت ادامه تحصیل به ایالات متحده آمریکا اعزام گردید.

وی ابتدا از کالج مرکزی میشیگان در رشته مدیریت موفق به اخذ درجه فوق لیسانس شد و سپس از دانشگاه ‌ایالتی میشیگان، دکترای تخصصی خود را در رشته مدیریت آموزشی دریافت نمود.

 دکتر طوسی، در دوران دانشجویی در خارج از کشور، به دلیل لیاقت و استعداد خویش توانست در سمت معاونت آموزشی و اداری اداره آموزش و پرورش شهر اکوموس ایالت میشیگان، به کار پرداخته و توانایی های یک ایرانی را به نمایش گذارد.

 دکتر طوسی درسال ۱۳۴۰پس از فراغت از تحصیل به کشور بازگشت و در سمت های مختلف از جمله  عضو هیات علمی دانشگاه ، رئیس دانشگاه ،  معاون آموزشی سازمان امور اداری و استخدامی کشور ،  و  معاون وزیر در وزارت فرهنگ و آموزش عالی ، انجام وظیفه نمود. ایشان در سالهای ۱۳۴۴ تا ۱۳۴۷ در دفتر مطالعات و طرح و برنامه وزارت آموزش و پرورش همراه با سایر بزرگان، منشاء خدمات بزرگی بودند. ارتباط دکتر با این وزارتخانه تا سالهای پایانی عمر پر برکت ایشان در قالب برگزاری سمینارهای متعددی برای مدیران آموزشی ادامه یافت. دکتر طوسی در سال ۱۳۴۶ در تاسیس رشته مدیریت آموزشی در ایران در دانشسرای عالی تهران ، نقش مهمی ایفا نمود.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  بنیانگذار رشته مدیریت آموزشی در ایران

دکتر طوسی در سال ۱۳۵۸ بازنشسته شد و به امر مشاوره مدیریت پرداخت . ایشان در طی نیم قرن تلاش علمی تا زمان وفات (۱۳۸۵) ،  همواره در امر تالیف و ترجمه، اهتمام کامل داشتند؛ از وی بیش از ۸۰ اثر علمی در قالب کتاب و مقالات نظری و پژوهشی در زمینه های مختلف علوم سازمان و مدیریت  ، باقی مانده است که بخشی از این آثار، ترجمه و بخش دیگر به صورت تألیف بوده است.

دکتر محمد علی طوسی ، با پشتوانه ارزشمندی از دانش و تجربه ، برای اولین بار در ایران ، به طرح رویکرد علمی در مدیریت آموزشی پرداخت و حقیقتا شایسته دریافت عنوان پدر علم مدیریت آموزشی ایران گردید. پروفسور طوسی، نهالی را نشاند که به همت اساتید بزرگواری همچون دکتر علی علاقه بند ، دکتر سید محمد میرکمالی ،  دکتر محمد حسن پرداختچی ، دکتر محمد رضا بهرنگی ، دکتر محمد علی نائلی ، دکتر میر محمد سید عباس زاده و سایر اساتید ، اکنون به درخت تناور علم و معرفت ، تبدیل شده است.

مقبولیت دکتر طوسی ، به ابعاد علمی محدود نیست ، شخصیت والای ایشان موجب گشت دکتر طوسی به عنوان پدر مدیریت آموزشی ایران، مقبول و مورد احترام کلیه اساتید مدیریت ، به ویژه اساتید مدیریت آموزشی ایران قرار گیرند. بنده نیز توفیق آن را داشتم که در دهه ۱۳۷۰ میزبان حضور استاد گرانقدر دکتر محمد علی طوسی در سمینارهای آموزشی در استان خراسان بودم .

دکتر محمد علی طوسی در زمستان ۱۳۸۵ از این جهان خداحافظی و به دیار باقی شتافت ( روحش شاد)

اصغر منجمی ممقانی

https://monajemi.ir/?p=3835

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.