Data Loading...

هفته اول تیر، هم زمان با شروع فصل تابستان، هفته صرفه جویی در مصرف آب نام گذاری شده است. آب، این سرچشمه زندگی راخداوند به اندازه نیاز و کفاف موجودات زنده آفریده است، چنان که خود می فرماید: «ما همه چیز را به اندازه آفریدیم»آب، این زلال زندگی بخش، در پیدایش طراوت و شادابی محیط نقش مؤثری دارد. با صرفه جویی در مصرف آب می توان در جهت رفع بحران کم آبی و خشکسالی کمک کرد.

اگرچه این مناسبت در تقویم رسمی کشور درج نشده، اما به عنوان یک رویداد فرهنگی، در افکار عمومی و رسانه‌ها جای خود را باز کرده و هر سال به این مناسبت، کارهای فرهنگی، آموزشی زیادی برای ارتقای آگاهی‌های عمومی درباره آب و جلب توجه افکار عمومی به این مقوله حساس، انجام می‌شود.

در این میان تداوم افزایش مصرف آب با توجه به نزدیک شدن به گرمترین روزهای تابستان، وضعیت ارائه خدمات این منابع خدادادی را به مخاطره انداخته به طوری که برغم هشدارهای مسئولان برای مدیریت مصرف، مصرف آب همچنان روند افزایش دارد.

واقع شدن ایران در منطقه خشک، وقوع خشکسالی های متعدد، رعایت نکردن الگوی مصرف و مسائلی از این دست باعث قرار گرفتن ایران در گروه کشورهای دارای تنش آبی شده است. بررسی ها نشان میدهد میزان سرانه مصرف آب هر نفر در  ایران با وجود محدودیت منابع آبی با ۱۹۰ لیتر مصرف آب شرب خانگی در روز یکی از بیشترین مصارف را در بین کشورهای مختلف دارد.

متوسط مصرف آب خانگی در دنیا برای هر نفر در روز ۱۵۰ لیتر است.این وضعیت در تهران برای هر شهروند ۲۲۰ تا ۲۷۶ لیتر برآورد شده و در بحران اخیر آبی تهران به گفته مقامات آب و فاضلاب این استان، به ۴۰۰ لیتر در روز نیز رسیده بود.

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  آشنایی با انواع ماسک تنفسی

طبق برآوردها هر تهرانی در روز ۸۳ لیتر آب برای حمام و ۵۰ لیتر نیز برای دستشویی استفاده می کند. همچنین ۷۷ لیتر برای ظرفشویی و ۲۲ لیتر نیز برای روشویی استفاده می شود.

بررسی وضعیت سرانه مصرف آب هر نفر در روز بین ۲۴ کشور نشان می دهد که هر آمریکایی در روز ۳۶۰ لیتر آب مصرف می کند و این میزان بیشترین مصرف در بین سایر کشورهاست. کمترین میزان مصرف نیز در آلمان است که در این کشور هر نفر در روز ۱۰۷ لیتر آب مصرف می کند.همچنین در کانادا هر نفر در روز در بخش خانگی ۳۱۰ لیتر آب مصرف می کند و این میزان در رومانی ۲۹۴ لیتر، در ژاپن ۲۴۵ لیتر، ایتالیا ۲۳۷ لیتر و در اسپانیا نیز ۲۱۰ لیتر است. میزان سرانه مصرف آب در بخش خانگی برای هر نفر در نروژ روزانه ۲۰۰ لیتر است و این وضعیت در مورد کشور یونان نیز وجود دارد.

پس بدانیم ایران تشته است و قدر آب را بدانیم .

https://monajemi.ir/?p=10214

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.