آبشار پیران یا آبشار ریجاب یکی از بلندترین آبشارهای ایران می باشد که در استان کرمانشاه واقع شده است. اختلاف ارتفاع آبشار پیران در نقطه بالا و پایین طبقه سوم نزدیک به ۱۸۰ متر است . آبشار پیران آبشاری سه طبقه است که دو طبقه بالایی آن بسیار بلند و طبقه پایینی کوتاه تر است وطبقه سوم آن  در زیر درختان قرار گرفته و از بالا دیده نمی شود .

سیر نخست روستای پیران در ۱۰ کیلومتری سرپل ذهاب است که شما را به پای آبشار می برد و مسیر دیگر روستای ژالکه در منطقه ریجاب می باشد و از روستای پیران، جاده خاکی ناهمواری به سمت آبشار وجود دارد که کمتر از ۲کیلومتر درازا دارد و در انتهای آن، محلی به عنوان پارکینگ در نظر گرفته شده است , از محل پارکینگ تا پای آبشار ۲ کیلومتر پیاده روی سبک پیش رو دارید که بخشی از مسیر به شکل مناسبی سنگ فرش شده است.

دیواره های عظیم کوهستان دالاهو، نشان از وجود آبشاری بلند دارد و پایین آبشار پیران، روستای پیران و دره سرسبز و بسیار زیبای پیران قرار گرفته است که سرسبزی آن از آب این آبشار که از منطقه ریجاب می آید منشأ می گیرد.  باغ های انجیر، زردآلو و انار در دره پیران قرار گرفته است و در این میان آب نماهای طبیعی متعدد در کنار آبشار پیران، بسیار زیباست .

و بالای آبشار پیران، منطقه ریجاب سرپل ذهاب می باشد و برای دیدن نمای کامل و دورتر آبشار باید به روستای ژالکه ریجاب رفت اما وقتی بر بالای دره پیران قرار بگیری، دوست داری ساعت ها بنشینی و این عظمت را تماشا کنی و فاصله دسترسی پایین تا بالای آبشار ریجاب یعنی فاصله روستای پیران تا روستای ژالکه ریجاب حدود ۴۰ کیلومتر است .

خواندن این مطلب پیشنهاد می شود :  مصلی پایین خیابان مشهد

ریجاب تغییریافته کلمه “ریژآوو” به زبان کردی کرمانشاهی می باشد که “آوو” به معنی آب و “ریژ” به معنی ریختن می باشد .

این منطقه جاذبه های زیادی دارد. یکی از آثار تاریخی بسیار مهم ایران به نام آنوبانی نی در سرپل ذهاب واقع شده است. منطقه بابایادگار و زیارتگاه مقدس آن نیز در این منطقه واقع شده است. سراب اسکندر، مجموعه دیدنی و بسیار عجیب قلعه یزدگرد یادگار یزدگرد سوم بر بلندای کوه های صعب العبور دالاهو، قبرستان و مقبره ابودجانه از دیگر جاذبه های منحصر به فرد سرپل ذهاب و ریجاب می باشد .

https://monajemi.ir/?p=10098

لطفا با ارسال نظرات خود ما را در پیشبرد اهداف مشایعت فرمایید.